Material: reproductor, full en blanc, llapis, colors i mapes
Mitjançant aquesta primera activitat es
descobriran els coneixements dels alumnes en relació a la identificació d’un
riu en un mapa físic, el reconeixement de la Comunitat Autònoma de Catalunya, el
recorregut fluvial del riu Llobregat, els diferents rius de Catalunya, el
domini de programes online com Google Earth i Google Maps, la recerca
d’informació online, entre d’altres.
Primerament, el docent mostrarà als alumnes un
mapa mut d’Espanya en el qual es podran diferenciar també les comunitats
autònomes. A partir d’aquí, els nens i nenes hauran d’identificar el país i,
després hauran d’identificar la Comunitat autònoma de Catalunya.
Per tal d’interioritzar una mica l’estructura
o la forma de la comunitat Autònoma de Catalunya, l’hauran de dibuixar en un
full en blanc. Podran utilitzar com a ajuda o referència el mapa del qual hem
parlat anteriorment.
Un cop acabat el dibuix, el docent els mostrarà
un altre mapa. Aquest cop serà un mapa físic mut de Catalunya.
Per tant, mitjançant una participació activa,
tant per part del mestre com per part dels alumnes, es comentarà. El mestre
farà preguntes com:
·
Hi ha algun tipus de relació entre
el mapa que teniu al davant i el que heu dibuixat?
·
Quin tipus de mapa és el que veiem?
·
Què signifiquen els colors que
apareixen en el mapa?
·
Com s’identifiquen els rius?
·
Quins rius coneixeu? Sabríeu
localitzar-los?
·
Sabríeu identificar el riu
Llobregat?
A continuació s’utilitzarà el mapa següent per
especificar la localització del riu Llobregat i, el docent continuarà fent
preguntes com:
·
Observant el mapa, sabríeu dir per
quins llocs passa el riu Llobregat?
·
On s’inicia i on desemboca?
·
Passa pel nord, sud o centre de
Catalunya?
·
Per quines ciutats o llocs
importants passa?
Lògicament, els alumnes no tindran resposta a
totes les preguntes que el docent plantejarà, per això, es realitzarà la
següent activitat:
El mestre portarà els nens i nenes a l’aula
d’informàtica. Cada alumne haurà de buscar la localització del riu Llobregat,
primerament mitjançant el Google Earth i, després mitjançant el Google Maps. Un
cop hagin investigat una mica, hauran de buscar la informació que ells considerin
important sobre el riu en general (on desemboca, on s’inicia, la fauna, la
flora...). Després tornaran a l’aula habitual i es posaran en grups de 4 o 5
persones. Hauran de comentar i compartir entre tots allò que han cercat. Un cop
hagin acabat, hauran de sortir (en grups) davant de la classe i explicar els
aspectes que han considerats més rellevants del riu Llobregat. Mentre els
alumnes van compartint informacions, el mestre anirà apuntant les idees claus a
la pissarra, que li serviran per acabar d’aprofundir en el tema.
Gràcies a totes aquestes activitats, els nens
ja hauran interioritzat una mica més la localització, per tant, per finalitzar
hauran de dibuixar el recorregut, en el mapa realitzat per ells a l’inici.
En resum, aquest tipus d’activitat és, més
aviat, per introduir el tema. Durant la sessió hi ha d’haver un clima dinàmic,
però també molt d’ordre. Tothom hauria de participar activament, aportant els
seus coneixements i idees, sempre respectant als altres.
Objectius principals de l’activitat:
·
Identificar el mapa d’Espanya i
Catalunya.
·
Saber reconèixer la representació
d’un riu en un mapa físic.
·
Conèixer el recorregut o la
localització del riu Llobregat
·
Treballar la cerca d’informació
online
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada