Activitat 1: Coneixem el riu Llobregat



Material: reproductor, full en blanc, llapis, colors i mapes

Mitjançant aquesta primera activitat es descobriran els coneixements dels alumnes en relació a la identificació d’un riu en un mapa físic, el reconeixement de la Comunitat Autònoma de Catalunya, el recorregut fluvial del riu Llobregat, els diferents rius de Catalunya, el domini de programes online com Google Earth i Google Maps, la recerca d’informació online, entre d’altres.

Primerament, el docent mostrarà als alumnes un mapa mut d’Espanya en el qual es podran diferenciar també les comunitats autònomes. A partir d’aquí, els nens i nenes hauran d’identificar el país i, després hauran d’identificar la Comunitat autònoma de Catalunya. 


Per tal d’interioritzar una mica l’estructura o la forma de la comunitat Autònoma de Catalunya, l’hauran de dibuixar en un full en blanc. Podran utilitzar com a ajuda o referència el mapa del qual hem parlat anteriorment.
Un cop acabat el dibuix, el docent els mostrarà un altre mapa. Aquest cop serà un mapa físic mut de Catalunya. 


Per tant, mitjançant una participació activa, tant per part del mestre com per part dels alumnes, es comentarà. El mestre farà preguntes com:

·         Hi ha algun tipus de relació entre el mapa que teniu al davant i el que heu dibuixat?
·         Quin tipus de mapa és el que veiem?
·         Què signifiquen els colors que apareixen en el mapa?
·         Com s’identifiquen els rius?
·         Quins rius coneixeu? Sabríeu localitzar-los?
·         Sabríeu identificar el riu Llobregat?

A continuació s’utilitzarà el mapa següent per especificar la localització del riu Llobregat i, el docent continuarà fent preguntes com:

·         Observant el mapa, sabríeu dir per quins llocs passa el riu Llobregat?
·         On s’inicia i on desemboca?
·         Passa pel nord, sud o centre de Catalunya?
·         Per quines ciutats o llocs importants passa?




Lògicament, els alumnes no tindran resposta a totes les preguntes que el docent plantejarà, per això, es realitzarà la següent activitat:

El mestre portarà els nens i nenes a l’aula d’informàtica. Cada alumne haurà de buscar la localització del riu Llobregat, primerament mitjançant el Google Earth i, després mitjançant el Google Maps. Un cop hagin investigat una mica, hauran de buscar la informació que ells considerin important sobre el riu en general (on desemboca, on s’inicia, la fauna, la flora...). Després tornaran a l’aula habitual i es posaran en grups de 4 o 5 persones. Hauran de comentar i compartir entre tots allò que han cercat. Un cop hagin acabat, hauran de sortir (en grups) davant de la classe i explicar els aspectes que han considerats més rellevants del riu Llobregat. Mentre els alumnes van compartint informacions, el mestre anirà apuntant les idees claus a la pissarra, que li serviran per acabar d’aprofundir en el tema.

Gràcies a totes aquestes activitats, els nens ja hauran interioritzat una mica més la localització, per tant, per finalitzar hauran de dibuixar el recorregut, en el mapa realitzat per ells a l’inici.

En resum, aquest tipus d’activitat és, més aviat, per introduir el tema. Durant la sessió hi ha d’haver un clima dinàmic, però també molt d’ordre. Tothom hauria de participar activament, aportant els seus coneixements i idees, sempre respectant als altres.

Objectius principals de l’activitat:

·         Identificar el mapa d’Espanya i Catalunya.
·         Saber reconèixer la representació d’un riu en un mapa físic.
·         Conèixer el recorregut o la localització del riu Llobregat
·         Treballar la cerca d’informació online

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada