Activitat 4: El Llobregat i la contaminació.

El Llobregat i la contaminació. Investigant de més a prop.

El Llobregat és un dels rius més importants de Catalunya que és molt aprofitat tant pels horts i camps com per a les fàbriques i grans magatzems situats a prop del riu.
El Llobregat va patir molta contaminació el segle passat per part de les nombroses indústries que aprofitaven la seva energia i aigua.

Els tipus de contaminació que pateix el Llobregat són la contaminació artificial, principalment d’origen miner (mines de sal i de potassa); contaminació per indústries tèxtils (tints i altres) per la riera de Rubí, que recull residus de fàbriques de Terrassa; i contaminació per residus urbans, principalment de Manresa.


Tots els residus que acaben parant al riu fan que l'aigua del riu sigui contaminada.



Aquesta activitat consisteix a fer una sortida per veure de més a prop com és el riu. L'objectiu principal de l'activitat és mirar l'aigua del riu (si pot ser de dos llocs diferents) i aprendre sobre el Llobregat. Un dels llocs ha de ser on hi hagi una concetració de les indústries (la riera de Rubí per exemple) i, un altre on no hi hagi les fonts de contaminació esmentades anteriorment.

El color de l'aigua pot mostrar si l'aigua és contaminada o no. Per tant el que els alumnes hauran de fer és recollir les aigües dels dos llocs diferents del riu en unes ampolles petites i comparar tot contestant les següents preguntes (una fitxa que el mestre haurà de donar a cada nen):
  • Es veuen iguals les aigües de les dues ampolles?
  • Marca a les ampolles quina és més contaminada.
  • Per què creus que l'aigua del matiex riu té colors diferents? Pot ser per la ubicació?
  • Quines són les principals fonts de la contaminació que fan canviar el color de l'aigua?
  • Dibuixa el riu com t'agradaria que fos. Com vols que sigui el riu?
  • En grups de tres o quatre, penseu què podem fer per reduir la contaminació del riu. Proposa algunes mesures.
Després de contestar les preguntes caldria que es posésin en comú totes les respostes, i que cada nen pugui donar el seu punt de vista o compartir alguna experiència relacionat amb el tema. El mestre acompanyarà els alumnes amb les seves explicacions sobre la contaminació, les seves causes i altres aspectes que cregui necessaris perquè els nens aprenguin i aprofitin del tot la seva excursió, que és l'objectiu de l'activitat.

Material
  • Dos ampolles petites de plàstic buides.
  • Llapis i goma.
  • La fitxa de preguntes (la donarà el mestre).

Criteris d'avaluació
  • Recollir dades i utilitzar aparells de mesura propis.
  • Interpretar i comparar els resultats.
  • Reconéixer, analitzar i explicar els factors del medi físic i activitats humanes.
  • Tenir respecte pel medi.
  • Proposar algunes millores i solucions pel problema plantejat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada