El
Llobregat i la contaminació. Investigant de més a prop.
El
Llobregat és un dels rius més importants de Catalunya que és molt
aprofitat tant pels horts i camps com per a les fàbriques i grans
magatzems situats a prop del riu.
El
Llobregat va patir molta contaminació el segle passat per part de
les nombroses indústries que aprofitaven la seva energia i aigua.
Els
tipus de contaminació que pateix el Llobregat són la contaminació
artificial, principalment d’origen miner (mines de sal i de
potassa); contaminació per indústries tèxtils (tints i altres) per
la riera de Rubí, que recull residus de fàbriques de Terrassa; i
contaminació per residus urbans, principalment de Manresa.
Tots
els residus que acaben parant al riu fan que l'aigua del riu sigui
contaminada.
Aquesta
activitat consisteix a fer una sortida per veure de més a prop com
és el riu. L'objectiu principal de l'activitat és mirar l'aigua del
riu (si pot ser de dos llocs diferents) i aprendre sobre el
Llobregat. Un dels llocs ha de ser on hi hagi una concetració de les
indústries (la riera de Rubí per exemple) i, un altre on no hi hagi
les fonts de contaminació esmentades anteriorment.
El
color de l'aigua pot mostrar si l'aigua és contaminada o no. Per
tant el que els alumnes hauran de fer és recollir les aigües dels
dos llocs diferents del riu en unes ampolles petites i comparar tot
contestant les següents preguntes (una fitxa que el mestre haurà de
donar a cada nen):
- Es veuen iguals les aigües de les dues ampolles?
- Marca a les ampolles quina és més contaminada.
- Per què creus que l'aigua del matiex riu té colors diferents? Pot ser per la ubicació?
- Quines són les principals fonts de la contaminació que fan canviar el color de l'aigua?
- Dibuixa el riu com t'agradaria que fos. Com vols que sigui el riu?
- En grups de tres o quatre, penseu què podem fer per reduir la contaminació del riu. Proposa algunes mesures.
Després
de contestar les preguntes caldria que es posésin en comú totes les
respostes, i que cada nen pugui donar el seu punt de vista o
compartir alguna experiència relacionat amb el tema. El mestre
acompanyarà els alumnes amb les seves explicacions sobre la
contaminació, les seves causes i altres aspectes que cregui
necessaris perquè els nens aprenguin i aprofitin del tot la seva
excursió, que és l'objectiu de l'activitat.
Material
- Dos ampolles petites de plàstic buides.
- Llapis i goma.
- La fitxa de preguntes (la donarà el mestre).
Criteris
d'avaluació
- Recollir dades i utilitzar aparells de mesura propis.
- Interpretar i comparar els resultats.
- Reconéixer, analitzar i explicar els factors del medi físic i activitats humanes.
- Tenir respecte pel medi.
- Proposar algunes millores i solucions pel problema plantejat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada